onsdag, maj 03, 2006

What's in a word?




Det er ikke alle formuleringer og/eller ord, der er lige heldige og lige gennemtænkte. Hvis man bare kigger lidt efter, så vil man støde på dårlige, sjove, mærkelige, uforståelige osv. formuleringer/ord alverdens steder.
Jeg vil her komme med et par eksempler. Prøv selv at finde nogen, og prøv at lægge mærke til det næste gang du f.eks. læser en avis. Det kan faktisk være temmelig god underholdning.


Reklamer:


”Lej film lige til din dør” (set på www.lovefilm.dk)Fedt nok, men hvad skal min dør med film?

”Pålægschokolade. Nu med smag” (set i Aldi)
Jubiii, endelig en pålægschokolade der smager af noget!

”Kyllingebryster. 10 stk. 100 kr.” (set hos en slagter i det indre København)
Den tror jeg bare skal have lov at stå sådan der…..

”Lej nu, køb senere”
Øh, er det ikke det man normalt kalder at købe på afbetaling? Hvad er forskellen?

”2 gange om ugen” (kampagnen for at få folk til at spise fisk)
Det lyder mere som et lovforslag fra ”Gifte mænds forening for rettigheder og ligestilling i soveværelset”

”Åben indbagt” (reklame fra et pizzaria)
Jeg har vildt meget lyst til at bestille den, bare for at se hvordan de har løst den gåde!


Udtryk:


”Lukke en dør op” og ”låse noget op”
Jeg finder det ret svært at LUKKE noget op, og om muligt endnu sværere at LÅSE noget op. Kæft hvor åndssvagt!

”Bakke tilbage”
Hvor fanden skulle man ellers bakke hen??


Ord:


”Vasketøj”
Er det tøj man køber udelukkende med henblik på at vaske det??

”Sengetøj”
Tøj til sengen, hmm. Forleden gik jeg ind i jysk og bad om et sæt sengetøj. Da jeg kom hjem så jeg, at jeg havde fået hovedpude- og dynebetræk og et lagen i stedet for. Prøv at spørge om jeg følte mig snydt?! Nu havde jeg for en gangs skyld endelig taget ud for at købe tøj, og så får jeg sgu det forkerte med hjem!!

”Fodtøj”
Jeg har det med at falde i mine skjorter og trøjer, så jeg er begyndt at gå med sko…

”Støvsuger”
Nu er det jo andet og mere end støv, der ryger en tur gennem røret, men med navnet – møgbrækbætissnotsædhårhudneglepapirjordmadsandstenogandetsuger – er det nok alligevel for svært at få solgt apparaterne


Og sådan kunne jeg blive ved, men jeg tror pointen er gået igennem, eller hvad?