søndag, juli 16, 2006

Den lille irriterende forskel

Man hører det så ofte (hvis man altså vil!), den lille forskel på hankønsvæseners måde at udtrykke sig på kontra hunkønsvæsenernes. Noget så simpelt som at indlede en samtale, uanset emnet og uanset om man er ude på at opnå noget ved at skabe kontakten, kan have en overvældende indflydelse på udfaldet af samtalen. Bemærk, at alt jeg skriver i dette indlæg er 100% subjektivt, og jeg taler udelukkende på egne vegne og udfra egne betragtninger, men lur mig, om ikke en eller to af jer kære læsere kan nikke genkendende til bare en lille del af det.
Her følger et eksempel på en typisk måde for henholdsvis en pige at indlede en samtale, og en fyrs tilsvarende. Emnet er noget så banalt, som at ville låne en hammer.

Fyr: Nå, hva så…. (kort pause, og forventer ingen svar). Du sku vel ik ha en hammer jeg ka låne?

Pige: Hejsa, hva laver du? (her forventes svar, og der lyttes til ende, evt. med et uddybende spørgsmål). Nu ska du bare høre. Jeg har det her genstridige maleri, som jeg har forsøgt at hænge op med selvklistrende kroge, men lige meget hva jeg end gør, så vil det bare ik sidde fast. Det sku vel ik være muligt for mig, at låne en hammer af dig, hvis du altså har en? For så vil jeg da lige smutte ud og købe et par søm med det samme.

”Hejsa, hva laver du?” I guder hvor jeg hører det spørgsmål tit! Jeg har virkelig forsøgt at finde til bunds i pointen, men ligegyldigt hvilken pige man spørger om hvorfor hun (kvinder generelt) stiller det spørgsmål, så lyder svaret bare: Jamen, det gør jeg bare, ved ik hvorfor!?!
Huh? Hvor belastende! Nu er jeg i den (velvalgte) situation at besidde ærlighed, så hvis en pige sender mig en sms. hvor det første er spørgsmålet ”hvad laver du?”, så svarer jeg enten ærligt - jeg skider, piller næse, ser wrestling osv. osv., eller så kommer standardsvarene: noget, hvad tror du, gæt, eller min favorit – intet svar, hvilket i min verden, når det drejer sig om lige netop det her fænomen, tilsvarer en respons. Altså ingen respons er lig med respons, og hvorfor så det?

FORDI DET ER ET FULDSTÆNDIG LIGEGYLDIGT SPØRGSMÅL!!!!!!!!!!

Jamen for pokker da, I ved ikke engang selv hvorfor I spørger! Jo, nogen af jer siger nysgerrighed, men når jeg så spørger om hvorfor I er nysgerrige, så går klappen bare ned der i stedet for.
Så for al god ordens skyld, lad os få en ting på det rene her. Jeg er f’ing ligeglad med hvad I laver lige i det øjeblik jeg spørger om jeg f.eks. må låne en hammer, så hvorfor kan I ikke være det samme? Betyder det virkelig noget? Nej vel?!

Så piger, tøser, kvinder, damer, gentag efter mig:

Jeg (indsæt dit navn her) vil fremover IKKE stille det ligegyldige spørgsmål ”Hvad laver du?”, som jeg ikke engang selv ved hvorfor jeg stiller!

Pust, så fik jeg da det ud af systemet……..